Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

Στον τόπο της ιστορικής μάχης, στον τόπο ….της Ειρήνης!!

15 Ιανουαρίου 2011

Η σημερινή μας βόλτα είχε Μουσείο, είχε Αρχαία, είχε θάλασσα και ψαράκι, είχε και λίμνη και καφεδάκι. Πάνω από όλα όμως είχε λιακάδα!! Στην καρδιά του χειμώνα έναν υπέροχο ήλιο. Ότι πρέπει για βόλτα. Και όλα αυτά εδώ γύρω. Στο Μαραθώνα!!

Όνομα «βαρύ»! Η ιστορία σημάδεψε ανεξίτηλα τον τόπο αυτόν. Με σημάδια που φεγγοβολούνε στους αιώνες και σε όλο τον κόσμο. Παλαιά σημάδια μα και νεώτερα. Γιατί τα σημάδια αυτά δεν ήταν μόνο στα χρόνια τα παλιά αλλά και στις πιο κοντινές σε εμάς μέρες.
Ο Μαραθώνας είναι συνώνυμος με την Ιστορική μάχη του 490π.Χ. Όμως η σημαντική παρουσία αυτού του τόπου ξεκινά τουλάχιστον 2500 χρόνια πριν, όπως δείχνει το σπουδαίο Πρωτοελλαδικό Νεκροταφείο στη θέση «Τσέπι» (3000-2300π.Χ.) και τα νεολιθικά ευρήματα από το σπήλαιο του Πανός. Έδωσε όμως και το όνομά του στο σπουδαιότερο αγώνισμα αντοχής, τον Μαραθώνιιο. Για εμάς τους Νεοέλληνες, ο Μαραθώνας όμως συνδέεται και με τη μεγάλη μορφή του αγωνιστή γιατρού και φιλειρηνιστή, Γρηγόρη Λαμπράκη που εμπνεύστηκε και καθιέρωσε τη Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης. Είναι φαίνεται στη μοίρα αυτού του τόπου. Να ΦΩΤΙΖΕΙ!!!!!

Πήραμε τη Μεσογείων, συνεχίσαμε στη λεωφόρο Μαραθώνος και λίγο πριν την πόλη του Μαραθώνα, στρίψαμε αριστερά εκεί που είναι η σχετική πινακίδα για το Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο δρόμος σκαρφαλώνει στις ανατολικές πλαγιές της Πεντέλης μέσα από περιβόλια και ελαιώνες. Γύρω στα 5 χιλιόμετρα μετά φτάσαμε.
Το Μουσείο μικρό αλλά πολύ ενδιαφέρον με ευρήματα όλων των εποχών (Νεολιθική εποχή ως και τον 2ο μ.Χ. αι.) και των αρχαιολογικών θέσεων της περιοχής. Ανακαινισμένο το κτίριο το 2004, με αφορμή τους Ολυμπιακούς, βοηθά τον επισκέπτη να απολαύσει τα εκθέματα. Εντυπωσιακή είναι και η αίθουσα με τα γλυπτά από το Ιερό των Αιγυπτιακών Θεοτήτων, όπου όμως η φωτογράφηση απαγορεύεται.
Δίπλα στο Μουσείο το συγκρότημα των Μεσοελλαδικών Τύμβων (2000-1300 π.Χ.) μέσα σε σύγχρονο στεγασμένο χώρο. Ένας υπερυψωμένος διάδρομος περιτρέχει τον χώρο. Δυστυχώς η απόσταση από τους τάφους είναι μεγάλη και δεν φαίνεται το περιεχόμενο τους. Θυμάμαι πριν κάποια χρόνια (πριν την ανακαίνιση) σε επίσκεψή μου που ο διάδρομος πέρναγε από πάνω και ανάμεσα στους τάφους. Σε έναν από αυτούς υπάρχει η ταφή ενός αλόγου. Πολύ εντυπωσιακό. Δυστυχώς τώρα δεν φαίνεται τίποτα από αυτά. Στον ίδιο με το Μουσείο και τους Τύμβους, περιφραγμένο χώρο είναι ένας μικρός τύμβος, περίπου 200 μέτρα από την είσοδο. Ένα πλακόστρωτο μονοπάτι ανάμεσα στις ελιές, τα κυπαρίσσια και άλλα δέντρα φτάνει μέχρις εκεί. Ένας μικρός διάδρομος , μικρογραφία αυτών των Μυκηναϊκών τάφων οδηγεί σε μια πόρτα στη βάση του τύμβου.
Ο τύμβος έχει ανασκαφεί και είναι επισκέψιμος. Λίγοι τάφοι, σκεπασμένοι με γυαλί αφήνουν τον επισκέπτη να δει τους σκελετούς των ηρώων που δυόμισι χιλιάδες χρόνια πριν κατάφεραν το ακατόρθωτο. Να σταματήσουν την προέλαση ενός «ανίκητου» στρατού.
Φύγαμε αφού επισκεφτήκαμε και τους τρεις χώρους και πήραμε το δρόμο προς τη Λεωφόρο Μαραθώνος. Στα 2,5 χιλιόμετρα στα αριστερά πάνω στο δρόμο άλλος ένας εντυπωσιακός κλειστός χώρος με την επιγραφή «Πρωτοελλαδικό Νεκροταφείο».
Αν και έχει διαμορφωθεί κατάλληλα για επίσκεψη δεν ήταν ανοικτός και από τη βρώμα στα τζάμια μάλλον δεν ανοίγει πια. Κρίμα!! Από τα τζάμια είδα λίγο μέσα και έβγαλα μερικές φωτογραφίες τους κιβωτιόσχημους τάφους που βρίσκονται μέσα.
Βγήκαμε στη Μαραθώνος και κινηθήκαμε προς Αθήνα. Στρίψαμε αριστερά προς τον Τύμβο των (Αθηναίων) Μαραθωνομάχων και την παραλία. Μια στάση και σε αυτόν τον χώρο. Είναι μέσα σε «οργιαστική βλάστηση» με ελιές κυπαρίσσια, πεύκα και πρασινάδα στο υγρό έδαφος.
Ο τύμβος των 192 Αθηναίων που έπεσαν στην ιστορική μάχη στέκει ανάμεσα στα δέντρα.
Λίγο πιο εκεί ένα αντίγραφο επιτύμβιας στήλης με το επίγραμμα που έγραψε ο Σιμωνίδης ο Κείος (από την Κέα)
«Ελλήνων προμαχούντες Αθηναιοι Μαραθώνι χρυσοφόρων Μήδων εστόρεσαν δύναμιν»
(«Πρόμαχοι των Ελλήνων οι Αθηναίοι στον Μαραθώνα ταπείνωσαν τη δύναμη των χρυσοφορεμένων Μήδων»)
Εδώ τέλειωσαν και οι πολιτιστικές, αρχαιολογικές και ιστορικές επισκέψεις μας. Ώρα να ικανοποιήσουμε και πιο πεζές ανάγκες.
Φτάσαμε λοιπόν στην παραλία και κάτσαμε για το ψαράκι μας. Μετά το φαΐ κάναμε μια μικρή βόλτα δίπλα στη θάλασσα,
έβγαλα κάμποσες φωτογραφίες ένα ιδιόμορφο γλυπτό για τη συνέχεια του Μαραθώνιου αγώνα μέσα στην ιστορία και ξανά στο δρόμο. Περάσαμε μέσα από την πόλη του Μαραθώνα και σκαρφαλώσαμε το βουνό μέχρι το φράγμα και την τεχνητή λίμνη.
Εκεί κάτσαμε για καφέ. Σε λίγο ήρθαν να μας βρουν και οι φίλοι μας
και κάτσαμε μέχρι που ο ήλιος χάθηκε πίσω από το βουνό βάφοντας τον ουρανό αλλά και τα νερά της λίμνης με μοναδικά χρώματα!!

Περισσότερες φωτογραφίες: http://picasaweb.google.com/dimoshellas2/Marathon1512011#